Het ijzer smeden als het heet is. Dat begrijpen creatieve ondernemers in Amersfoort maar al te goed. Ze stapten tijdens de Meet & Create van 27 november na afloop van de paneldiscussie dan ook direct af op Bujar Nushi, innovatiemanager bij DHV en Marc Lamers, hoofd afdeling communicatie en marketing van Arcadis om afspraken te maken.
Heb je een innovatief idee, dan doen we morgen business
Kruisbestuiving tussen ondernemers in de creatieve industrie en het bedrijfsleven is best mogelijk, ook tussen internationaal opererende grotere bedrijven als DHV en Arcadis en kleine Amersfoortse zelfstandige creatieven. Als maar aan een aantal voorwaarden is voldaan. Want hoe komen vraag en aanbod bij elkaar? Nushi adviseerde kleine bedrijven vooral assertief en actief te zijn. Kleine ondernemers zijn snel te bescheiden, vindt hij. Zie maar binnen te komen. Want, als iemand een perfect innovatief idee heeft, hebben we morgen business, aldus Nushi.
Grotere bedrijven nog erg op de Amsterdam gericht
Dat klinkt heel mooi. Maar, geeft Marc Lamers toe: grotere Amersfoortse bedrijven zijn, als het gaat om zoeken naar creatieve ondernemers, nog steeds erg op de Randstad en dan met name Amsterdam gericht. Bovendien zijn inkopers bij grotere bedrijven niet ingesteld op het werken met kleine creatieve bedrijfjes. Ze denken snel dat dat risico’s met zich meebrengt. Terwijl het volgens Marc Lamers toch juist zo van belang is dat er een klik is bij het persoonlijke contact dat hij hoog in het vaandel heeft staan.
Locatie en omvang grootste drempels?
De ontwikkeling van het Oliemolenkwartier zou een stimulerende rol kunnen spelen bij de samenwerking tussen de verschillende partijen. Ook valt te denken aan het organiseren van een innovatiemarkt, als podium voor creatieve Amersfoortse ondernemers en bedrijven. Want de locatie en de omvang blijken de voornaamste drempels te vormen waar het gaat om het ontstaan van kuisbestuiving tussen creatieve ondernemers en grotere bedrijven in Amersfoort.
De eerste stappen om die hobbels te nemen, zijn inmiddels tijdens de afterborrel van de Meet & Create gezet. Niet alleen Nushi van DHV en Lamers van Arcadis riepen aanwezigen op om zich te melden met creatieve ideeën. Ook zelfstandig ondernemer Pieter Marres van het Amersfoortse OXYLO roept creatief zelfstandigen met innovatieve ideeën op zich bij hem te melden. Hij hoopt zo vervolgbijeenkomsten te kunnen organiseren, waarbij zelfstandigen in een korte pitch hun ideeën kunnen presenteren en aangeven wat ze nodig hebben om de plannen te realiseren. De toekomst zal uitmaken of al deze vormen van kruisbestuiving ook tot vruchtbare resultaten leiden.
Nieuw logo voor Oliemolenkwartier
Voorafgaand aan de paneldiscussie met Nushi, Lamers en Monique Soederhuizen van Syntens, presenteerde Hans van Helden van Discover! het nieuwe logo voor het Oliemolenkwartier: een verrassend, vernieuwend en flexibel beeldmerk van Albertine Dijkema van Endure Design.
Nieuw logo voor Oliemolenkwartier, ontworpen door Endure Design, AmersfoortOftewel: krachtig, leuk en speels. In totaal hebben zeven ontwerpers en ontwerpbureaus meegedaan aan de ontwerpwedstrijd voor een logo voor het Oliemolenkwartier. De jury was vooral gecharmeerd door de ruimte die het logo van Endure Design biedt voor variatie, waardoor toekomstige ‘bewoners’ van het Oliemolenkwartier zowel letterlijk als figuurlijk een eigen ‘kleur’ kunnen meegeven aan de communicatie-uitingen waarop zij het logo zullen gebruiken.
Albertine Dijkema hoopt dat toekomstige gebruikers van het Oliemolenkwartier en van het beeldmerk ook echt met haar logo zullen gaan ‘spelen’. Dat haar logo is uitgekozen, vindt ze ‘ontzettend stoer’. Want, zegt ze: “Met dit logo geeft ik iets aan de stad en kan ik een stempel op dit deel van de stad duwen.” Een bijzondere wijk in stad bovendien, waar veel verschillende mensen het logo zullen gebruiken.